הישגיו האישיים של כל עובד, חשיבה יצירתית,הפעלת יוזמות,תהליכי שינוי מתמידים,מח איתן וחכם,כל אלה יגביהו עוף ויגיעו לכל פסגה "רק" אם כל עובד ימצה יכולתו וכישוריו ויפתח אנרגיות חיוביות ומעולות.
ההצלחה תלויה תמיד באדם המפעיל מח פורה ואיתן, כדי שכל אחד,כל עובד יניע כל איבריו ומוחו בדרך הנכונה - חייב מנהל שהוא מנהיג להכין קרקע בשלה, עליה יוכל כל עובד להרגיש שמח ומאושר.
אנו מודעים היטב לחשיבות השכל בפיתוח היצירתיות שבאדם, אך-כדי שהמח יפעל כיאות, שנקבל תוצרת ותפוקות מעולות יש צורך חיוני ביותר להפעיל אינטיליגנציה רגשית כלפי כל עובד.
ניתן לזהות רגש של כל עובד דרך חושי הראיה והשמיעה.
הזכרון האמוציונלי מהווה מאגר אדיר של משמעות הרגשות שהאדם קולט מסביבתו.
תגובתו של המוח תלויה רבות בסובב אותנו מבחינת רגשית, הרגש לפעמים גובר על השכל,משפיע עליו ומנתב אותו לפעילות חיובית ויצירתית.
ההבעות המילוליות של המנהיג,מבט מעמיק לעובד,אמירת בוקר טוב עם כל הלב ותוך מבע פנים מחייכות יוצרות רצון עז להפעיל יותר טוב את המוח.
בוקר טוב נחמד,חביב ומנומס גורם להפעלת אנרגיות חיוביות בגוף כל עובד.
חוקרים רבים מצאו שקיימות הבעות מובחנות לרגשות שמחה,אהבה,
כבוד,זעם,עצב ופחד.
להבעת פנים של מנהל-מנהיג משמעות מעמיקה וחשובה בהשפעה על כל עובד.
בוקר טוב חיובי מפנים זוהרות מזמינות האדם-העובד לדיאלוג ולפעילות חיוביות עם המון נחישות להתקדמות ולהתגברות על כל מכשול.
מחקרים רבים בתחום מבנה המח מוכיחים כי ההשפעה של הסביבה,
המוקרנת עלינו, של רגש המובע בדיבור,דרך העיניים,דרך מבע המשפיע רבות על השכל - על מוח פורה וחרוץ.
כל עובד מוכן להתמודד עם דילמות,לעמול קשה מבחינה פיזית ובעיקר מבחינה רוחנית אם המנהל-המנהיג מחייך,שותף,נותן תחושת שייכות,ובעיקר מביע בפניו ובאמירותיו רוח חיובית.
עובד החושש מהמנהל, הפוחד להביע רעיונות, הנמנע מלשאול שאלות, לא יהא מסוגל להפעיל מוח פורה ובעל יוזמות, להיפך-מוח כזה משדר אותות מצוקה.
אנו יודעים שלאדם שמח ומאושר הורמונים אחרים מאדם עצוב ומדוכא.
צריך כל מנהיג לאתר כל הכלים כדי שהעובדים יהיו שמחים ומאושרים
כל מוח יצירתי תלוי במצב ההורמונלי שבגופנו. ההורמונים החיוביים כמו האנדנלין ונוירופרין משפיעים על מערכת הדם,הנשימה והעצבים.
המשוב - של המוח יהא חיובי,ערכי,יצירתי אם הסביבה האופפת אותו מבחינת הרגש תהא חיובית וטובה.
מצב הרוח של האדם תלויים מאוד בסביבה האופפת אותו, מנהל-מנהיג צריך לגרום לאווירה חיובית-הפועלת דרך הרגש המשפיע כאמור על השכל - על מוח איתן.
הבעות הפנים של המנהיג משפיעות על איכות העבודה של כל עובד.
התנהגות תוקפנית, נעיצת מבט שלילית ללא חיוך, מביע איום כלפי הזולת, במצב כזה-היעילות בעמל תהא שלילית.
מחקר מעניין מדגיש כי באלפיות השניות הראשונות של הבחנה במשהו
הם הגלימות המשפיעים ביותר על הבנתנו את הארוע וגם את ההחלטה שנבצע.
מוח הנמצא בסביבה נחמדה לוקחת על עצמה שליטה ומשפיעה על תפקוד כל המח לכיוונים חיוביים ערכיים ויצירתיים.
מוח רגשי משפיע על מוח חשיבתי.
כאשר הסביבה רגועה - השליטה של הרגש על השכל מעולה וחיובית.
מה שמכריע על כל נתיב שאנו פועלים הוא "הדרך" בה אנו מגיבים על כל מה שקורה.
האדם-העובד יפעיל כל חושיו ומוחו הפורה ככל שאנו נפעיל מבט חיובי, לאחר אמירת בוקר טוב חייכני ואיתן,הכל נצבע אחרת ומפעיל אנרגיות לפעולות בעלות עוצמה.
ההתעלמות מהעובדים, חוסר יחס, פנים רציניות ללא מבט נחמד ואדיב מטעינה את האדם באנרגיות שליליות.
המבט החמוד והחייכני - מהווה דוגמא אישית של אדם נחמד ונעים הליכות, במבט נכון הינך מזמין את העובדים לדיאלוג, המבט מדגים לכל אחד שהוא המנהל-המנהיג, מכיר בנוכחותם ומוקיר מעשיהם, המבט מייחס חשיבות לכל אחד.
נוכחותו של המנהיג במבטו גורמת לעובד חוויה פנימית ותחושה שמשהו מעריך אותך.
מבט נכון ואיתן חיוני והכרחי לכל אדם.
מפגש אישי עם כל עובד, שיחה אישית המאפשרת לכל אחד לבטא עצמו
לספר על עצמו,על יכולתו וכישוריו,על רעיונותיו החדשניים ועל תפיסת עולמו, משדרת לכל אחד חשיבות ועוצמה פנימית.
שילוב מנצח - הוא השיחה האישית ובניית קבוצה מלוכדת של עובדים, כך כל אחד יכול להוכיח עצמו בפני כולם ולהפגין יוזמותיו ושפע היצירתיות שבו.
שיחה אישית ובניית חיי חברה מעודדת התקשורת בין האנשים,
האנרגיות החיוביות מועברות מאחד לשני ומטפחות בכל אחד דחיפה לנוע קדימה.
קשר מילולי הוא חשוב מאוד אך באותה מידה וביתר שאת התשדורת הבלתי מילולית שאנו משדרים מעודדת מאוד האנשים וכך את הקשר בין העובדים.
בוקר טוב נחמד - יעיל לשינוי אווירה ומעלה התפוקה - בגלל טעינת העובדים באנרגיות חיוביות.
אנו יודעים שבוקר טוב,יחס אנושי ומיטבי עם "לקוחות" בכל מפעל ובודאי עם "הורים כלקוחות" במוסדות חינוך גורם לשביעות רצון הלקוחות וראיה חיובית על כל עשיה.
ויסות רגשי חשוב מאוד לניהול התחושה הרגשית בקשר עם אנשים.
פעילות רגשית קשורה מאוד עם מגע ישיר עם העובדים והציבור כך מנווטים אנשים לראות הטוב והמיטבי בכל עשיה.
שפע מחקרים מראים קשר ישיר בין שביעות רצון חלקו מהשירות של העובד כלפיו.
רגשות כמו מבט יפה,יחס אנושי,אמפתיה,חביבות,סבלנות,הקשבה,
מהווים מדד מקובל לטיב השרות, כך הלקוח ישוב בעתיד לקבל שרות זה.
בזמנו,בהיותו מפקח במשרד החינוך נהגתי להגיע למוסדות החינוך בשעה 07:30 בבוקר.
קיימתי שיחה אישית נחמדה עם המנהל עד 07:45, או אז ביקשתיו לצאת לחצר, למסדרונות... כדי לראות כיצד המנהל מקבל פניהם של התלמידים ושל המורים.
במוסדות המצוינים בהם הגיעו להישגים נפלאים ובהם היו פעילויות מרתקות ותהליכי התחדשות מתמידים, ראיתי מנהל-מנהיג המקבל את כל מורה... כל מורה בבוקר טוב מיטבי עם חיוך ועם המון נחמדות.
מורה המגיע להתמודדות הקשה ביותר בעמלו של האדם,חינוך,הקניית ידע וערכים ובניית חכמה ודעת בשילוב הקניית אינטילגנציה רגשית לילדים-המתחיל יומו עם חיוך המביע אהבה וכבוד מהמנהל, הרי כל חושיו הרגשיים מפעילים מוח פורה ויצירתי.
כך מנצחים וכך מצליחים - בוקר טוב פורה ורגיש.
בהגיעי כמפקח למשרדי, היו כ-10 חדרים בין המעלית לחדרי.
לעולם התעכבתי קמעא בכל חדר "רק" "רק" כדי לומר בוקר טוב חייכני ונחמד לכל פקיד ופקידה, כך קונים מוטיבציה ויצירתיות מכל עובד- לאורך כל היום.
חשוב מאוד לפתח מוח פעיל ויעיל אך המתודה היעילה והחכמה ביותר היא דרך האינטליגנציה הרגשית, דרך "בוקר טוב" חייכני ואוהב.
כפי שמחקרים רבים מאוד מדגישים שיש חשיבות רבה מאוד ל"מה" אך באותה עוצמה ובאותה מידה - יש חשיבות ל"איך".
ראוי שכל מנהל שהוא מנהיג ילמד ויחדיר לתוכו אסטרטגיות ניהול לוויסות הרגש.
• להבין חשיבות התחושה - הרגש ולא רק השכל.
• מתן אפשרות לבוא לידי ביטוי של אלמנטים המטפחים רגשות רצויים - ומביאים אותם לידי ביטוי.
• ראוי לחפש כל הזמן אפיקים להוציא קיטור ולשחרר לחצים בדרך נאותה ונעימה.
• פיתוח חיי חברה - ומתן "במה" לביטויו של כל אחד ולהפגנת כוחו ויכולתו.
• ראוי לשלב הומור...בדיחה...סיפור...אגדה...כדי לחמם את האווירה וליצור קרקע בשלה להתמודדות עם דילמות וקשיים.
• ראוי להחדיר כלים כדי למנוע כעסים וחרדות.
• להימנע מלהתעכב על בעיית התנהגות והערות שליליות.
• לחשוב על פתרון בעיות בדרך יצירתית.
• לנסות להפעיל רעיונות ופעילויות כדי להתמודד עם דילמות.
10."ידע מערכת - להכיר את כל ההצלחות והכשלונות של המערכת שכולם ידעו, באשר ידע הוא הכח...
והעיקר לנסות כל הזמן למצוא כלים ורעיונות חינוכיים,ערכיים,
הישגיים,חברתיים שבהם הילד יוכל להוכיח הצלחות.
שהרי הצלחה גוררת הצלחה,כאשר ילד חווה הצלחות הוא ערוך ומוכן מבחינה נפשית,שכלית ורגשית להמשיך לנסות ולהתמודד עם קשיים ודילמות כדי להצליח שוב.
חייבים למצוא רעיונות יצירתיים כדי לבנות תשתיות של הצלחה כל הזמן.
כמובן-כל אחד עפ"י רמתו ויכולתו-כמו שכתוב-"חנוך לנער על פי דרכו".
כלי חשוב ועקרוני שיש להחילו מקטנות הוא "שאילת שאלות", חובה עלינו לחנך ילדינו לשאול ולשאול ולא רק להשיב על שאלות המורה.
הכלי החשוב ביותר ההופך האדם להיות חכם הוא לשאול שאלות.
ככל שנרגיל את הילדים - לשאול הרי כל ילד ישאל בהתאם לרמתו וכישוריו, וכך יתקדמו כולם בהתאם לרמתם, הכלי המתודי של שאילת שאלות יעיל לכל הרמות אך בעיקר...בעיקר...לפיתוח המצויינות.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.